El Grup Municipal de Compromís Picanya ha presentat una bateria de propostes per a millorar l’atenció de les entitats entitats bancàries al poble. Aquestes mesures s’estableixen dins d’un acord marc signat entre l’Ajuntament i les diferents entitats bancàries i on es deurien de complir diferents qüestions rellevants per a oferir una atenció adequada, especialment a les persones majors. Aquesta moció es debatrà al Plenari Municipal del dijous 12 de maig a l’Ajuntament de Picanya.

El text de la moció diu el següent:

MOCIÓ: PER UN ACORD MARC DE SERVEIS FINANCERS BANCARIS
En els últims temps la prestació i la qualitat dels serveis bancaris presencials a la població s’han reduït de forma extraordinària. Un procés que s’ha vist agreujat per la digitalització, les fusions i també per la pandèmia, amb la implantació de la cita prèvia, les limitacions d’accés a les oficines i les restriccions d’horaris d’atenció.

És evident, i el debat respecte a com s’ha d’actuar està obert al carrer, que el servei que ofereixen els bancs a les seues clienteles ha empitjorat al llarg dels darrers anys. Amb la fusió de les entitats bancàries s’ha anat reduint l’oferta, creant un escenari en què hi ha menys competència, el qual ha propiciat que els bancs tinguen molta més capacitat d’imposar les seues condicions als usuaris, despersonalitzant el servei d’atenció al client.

La digitalització i les fusions han provocat el tancament de sucursals, obligant la ciutadania a fer desplaçaments més llargs. Les conseqüències de la pandèmia han provocat una limitació d’horaris de l’atenció al públic i la derivació cap a la cita prèvia i els gestors. La banca en línia i la reducció de personal obliga els usuaris a operar a través dels caixers automàtics, del telèfon mòbil i de l’ordinador. Aquest fet, que afecta a tots els ciutadans, té una major afectació a les persones d’edat avançada (que no estan acostumades a utilitzar les noves tecnologies) o a les persones amb diversitat funcional.

L’atenció individualitzada i de qualitat, la formació en drets bancaris, la detecció de problemes específics en el cas de cada client, han de ser les premisses a partir de les quals el sector atenga les necessitats de la seua clientela, especialment, en els casos en què aquesta patisca el risc de no poder exercir els seus drets com a consumidor per situacions concretes de vulnerabilitat.

La pressió popular arran de la campanya del valencià Carlos San Juan, ha forçat un compromís de tres patronals bancàries amb el Ministeri per tal d’incrementar i millorar l’atenció a la gent gran.
Alguns ajuntaments estan anant més lluny i estan elaborant Acords Marc Ajuntament – Entitats Bancàries per establir que les entitats bancàries que operen amb l’ajuntament garantisquen una atenció personalitzada i respectuosa amb les persones majors.

L’Acord Marc, es subscriu atenent a un Ple de prescripcions tècniques que s’elabora a l’efecte.

L’ajuntament de Picanya, sensibilitzat per aquesta problemàtica ACORDA:

PRIMER.- Elaborar un ACORD MARC “Ajuntament – Entitats Bancàries” amb Plec de Prescripcions Tècniques que continga entre altres que es puguen incorporar, les següents condicions:

A) L’entitat financera s’ha de comprometre a prestar un horari especial individualitzat al col·lectiu de persones majors i atendre degudament les gestions diàries d’aquest personal.
B) L’entitat financera haurà de facilitar la informació bàsica sobre el servei financer utilitzat, en relació a les operacions contingudes en l’acord marc, a tota la clientela i especialment per les persones majors, via suport paper per correu postal, amb la finalitat que puguen realitzar una correcta consulta domiciliària documental (llevat que l’interessat manifeste expressament el contrari).
C) L’entitat financera adoptarà mesures que faciliten l’ús de caixers, i eliminarà barreres i obstacles que impedisquen o dificulten el seu ús a la clientela i en especial a les persones majors.
D)L’entitat financera realitzarà al municipi tallers i formació d’alfabetització digital adreçats a la disminució i erradicació de la bretxa digital per edat.

SEGON.- Estudiar una possible pujada de la taxa dels caixers automàtics per l’ocupació de via pública a les entitats que no oferisquen atenció personalitzada a les persones majors.

TERCER.- Publicitar per part de l’ajuntament aquest Acord-Marc i les entitats que l’ha subscrit.