El passat dissabte, 06/11/2015, va tindre lloc la xerrada “El xicotet comerç: una altra manera de viure” que organitzà el col·lectiu Compromís Picanya a la Sala d’Exposicions, en la Plaça del País Valencià del nostre municipi de Picanya.

Aquesta xerrada forma part d’un cicle més ample (denominat: ALTRES XERRADES, ALTRES DEBATS), que començà a fer-se realitat fa més de 6 anys i on han tingut lloc temes tant variats i importants com, entre altres:

• Allò que resta al marxisme al segle XXI (Francesc Morató)
  • Que pot aportar el cristianisme a l’esquerra política (Francesc Porcar)
  • Quan el mal ve d’Almansa (Carme Pérez i Herminio Aparicio)
  • El paper de les ONG’s en la societat actual (ATTAC, Intermon, Metges del mon…)
  • La crisi: reptes i alternatives (Arcadi Oliveres)
  • La llei mordassa (Santos Rubio, Enric Bataller, Natxo Serra i Javier Munàrriz)

A la xerrada acudiren al voltant de 40 persones i participaren 4 ciutadans del poble que tenen xicotets comerços i un regidor de Compromís Picanya, les quals parlaren per aquest ordre:

• Lourdes Zamorano (Perruqueria Zamorano)
  • Mª Carmen García Martínez (Especia·l. Productes ecològics)
  • José Perelló (Xarcuteria Pepe)
  • Elena Moreno Fraile (Ferreterias Moreno)
  • Carles Conejos Cortés (Regidor de Compromís)

Parlaren del xicotet comerç i el comerç de proximitat, del esforç que han de fer per incloure l’internet en la seva oferta quotidina per vendre i de la comoditat del mateix poble a l’hora de comprar a les grans superfícies.

Es va revaloritzar la qualitat de tants grans comerciants com ha hagut a Picanya, reivindicant la seva professionalitat i plantejant el xicotet comerç com un servei públic, on persones majors, gent amb mobilitat reduïda i persones amb recursos escassos tenen en aquestos serveis una orientació i ajuda per triar el millor, al millor preu i en les millors condicions.

També es reivindicà la importància de fer ús d’aquestos comerços, per poder tindre un salari digne i estable. En eixe sentit, se confirmà que son els xicotets comerços els que més persones contracten, proporcionalment a la seva situació econòmica, en relació a les grans superfícies, on els beneficis no van cap als treballadors i treballadores sinò cap als empresaris.

Se criticà com la globalització fa que en totes les ciutats hi haja la mateixa oferta amb els mateixos comerços: el xicotet comerç, però, pot ser molt més especialitzat i diferent, amb un servei de qualitat, amb depenents que saben el que ofereixen i saben aconsellar al client.

Com a reptes, cara al futur, es barallaren:

• La adequació dels horaris, però dins d’una regularització general per a tots els comerços (sobretot cap a les grans superfícies).
  • Una moratòria per a que no s’obriren més Centres Comercials.
  • La inclusió d’Internet.
  • La recerca d’estils i ofertes que acosten a la gent jove al xicotet comerç

Sembla, es va concloure, que en el xicotet comerç hi ha molta vida al servei de les persones, perquè el xicotet comerç es molt gran!

La xarrada va concloure quasi a les 22:30h, amb molt bon ambient per part dels ponets i del públic i amb el convenciment que la feina estava feta i ben feta.

Al acabar, es va donar un xicotet detall a les persones que havien participat, signat els cinc en un altre, que es quedarà a la seu de Compromís.