COMPROMÍS REALITZA EN L’ACTE D’INVESTIDURA DEL NOU AJUNTAMENT UN DISCURS REIVINDICATIU
També va ser l’únic regidor del consistori que es va compromete, en la seua promesa del càrrec, amb el valencià.
En la constitució del nou ajuntament de Picanya, el regidor d’Iniciativa del Poble Valencià, representant de la Coalició Compromís, Xavier Rius, va deixar d’un costat el protocol i des del primer moment va adoptar una posició compromesa.
Ja en la promesa del càrrec ho feu “per imperatiu legal” i afegint al final de la fórmula protocolària “i ser fidel; als drets dels treballadors, a la igualtat social, a la llengua que ens és pròpia i al poble valencià”.
En la votació per alcalde, la papereta de vot de Compromís, posava “Democràcia, ètica i transparència” i en el discurs als assistents recordà al PSOE que la seua majoria absoluta es sustentava en només 1 de cada 3 electors de Picanya i que els vots del regidor de Compromís havien estat 501 per 329 el de cada regidor del PSOE aprofitant per fer seua la reivindicació del moviment del 15-M d’un canvi de la llei electoral.
Seguint el fil de les reivindicacions del 15-M, va demanar ètica, participació i transparència en la gestió d’allò públic. Va llançar idees i compromisos optimistes per afrontar els reptes d’aquesta crisi i la desafecció, amb noves propostes i alternatives que els dos partit majoritaris ja no donen.
Al Sr. Almenar (Alcalde renovat) el va demanar que es pronunciara públicament per un accés als llocs de treball de l’ajuntament, igualitaris, i la temporalitat es cobrira amb borses de treball públiques i controlades pels sindicats, també que respectar el ROF en els mitjans a facilitar als grups de l’oposició, que incrementara la transparència i permetera l’accés a factures del any 2006 i 2007 (aprovades al 2009) que el seu grup duia dos anys demanant, que deixara d’utilitzar el Butlletí Municipal com aparell de propaganda polític i personal, i també es van llançar propostes per a la nova legislatura.
Xavier Rius, demanà que s’escoltara la veu dels indignats, de la gent inconformista, per canviar el suport als poderosos pel suport als dèbils, canviant les propostes estatals i autonòmiques actuals.
Per últim acabà el discurs amb l’últim paràgraf de la declaració del 15-M demanant “una revolució ètica, posant els diners al servei de les persones i no a l’inrevés com en l’actualitat”.